MAASTRICHT ONTHULT BIJZONDER MODEMOOIS

Maastricht is André Rieu, het Preuvenemint en Slevrouwe. Maar ook: het onberispelijke stijlgevoel en het eindeloze uitzicht over nieuw en bestaand talent. Vol vakmanschap, kwaliteit, historie en authenticiteit, vermengd met de alom bekende Maastrichtse elegantie. Hierdoor heeft de stad een uniek modekarakter en dat mag gezien worden. Daarom dat Maastricht in de komende jaren bijzonder modemoois zal onthullen. Zo ook met de visualizering van modestad Maastricht als couture piece én de lancering van de website www.fashionmaastricht.nl Het precieze doel: een bruisende modestad op de kaart zetten, waar plek is voor de fashion industrie én de creatieve designer.

Naast het o.a. online via fashionmaastricht.nl zichtbaar maken van de modemakers, -instituten en -kwartieren van Maastricht en de Euregio, zit deze ambitie net zo goed verweven in talentvolle initiatieven. Van de wekelijkse ‘Catwalk Maastricht’ op zaterdag -als inspiratiebron voor de modebezoekers aan de stad - tot het jaarlijks spraakmakende FASHIONCLASH Festival in juni. Maar ook in toekomstige projecten zoals de talentenbroedplek ‘FashionHouse’ en een verkoopplek voor lokale designerklapstukken.

DE MODEMAKERS ERACHTER

Mode Maastricht laat zich sturen door een gedreven team met liefde voor Maastricht en met diepgewortelde gevoelens voor mode. Het team waakt ervoor dat alle facetten mode, talent en passie ademen. Dat zie je terug in ‘het gezicht’; een luisterrijk beeld van Rob Truijen | Bureau Caramel met daarin een couturecreatie van ontwerpster Linda Friesen, dat exact illustreert wat Mode Maastricht om het lijf heeft.

Linda Friesen, die het ooit tot finaliste schopte in het nationale TV-programma Project Catwalk Nederland: "Het is een eer om als jonge ontwerper gevraagd te worden om een creatie te realiseren die de modestad Maastricht vertegenwoordigt. Zeker aangezien ik zelf tot bloei ben gekomen in FASHIONCLASH en Maastricht. Het is bijzonder om op deze wijze mijn bijdrage te kunnen leveren en me als ontwerper te kunnen verbinden aan mijn stad. Zeker gezien mijn voorliefde voor precies dat waar Mode Maastricht voor staat: vakmanschap, elegantie, kwaliteit en historie. Ik heb bij het ontwerpen dan ook vooral gelet op liefde voor traditie en vakmanschap. Daarnaast ben ik altijd op zoek naar nieuwe technieken en materialen. Door te kiezen voor baalkatoen (het eerste stof waar men op de modeacademie mee leert werken, red.) ga ik bewust terug naar de basis en laat ik de techniek spreken."

Met Maastricht als thuisbasis, zowel qua werk als wonen, is Rob Truijen als creative director verantwoordelijk voor het branden en re-branden van merken als Supertrash en Anna Scott. Verder werkt Rob als artdirector voor diverse nationale en internationale labels waaronder Nike, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Björn Borg en Ellen Truijen en verzorgt hij collectiepresentaties in de vorm van brochures, film en/of fotografie.
Rob: ‘De waarden van Mode Maastricht hebben we proberen te vangen in zowel het couture ontwerp van Linda alsook de sfeer die het beeld uitstraalt. Zoals ik het zie heeft Maastricht de potentie om uit te groeien tot een bruisende modestad waar plek is voor zowel de mode industrie als voor de creatieve designer.’

Een vergelijkbaar bijzonder portfolio is dat van Marijn Vanderheijden en Miquel Steps van Strictua, die werden ingezet om de creatie van het gezicht van Mode Maastricht op video vast te leggen. Marijn: "We hebben inmiddels uiteenlopende projecten gerealiseerd, voor FASHIONCLASH, het Bonnefantenmuseum tot aan Amsterdam Fashion Week. Het bijzondere aan mode (een van onze passies) is dat het verschillende disciplines bij elkaar brengt. Zo ook in dit project, van fotografie en vormgeving tot video en ontwerp. Samen zorg je voor een groter geheel met als resultaat: één visie en één gezicht. Het is top om daaraan mee te kunnen werken en om onze interpretatie en kwaliteiten daaraan toe te voegen. En dát voor zo’n stad als Maastricht."

VVV/Maastricht Marketing was vanuit haar regisseur rol voor city branding en Mode Maastricht hier ook nauw bij betrokken: "Het was bijzonder om met een team van lokale professionals samen Maastricht als modestad in beeld neer te zetten. Een team dat staat voor kwaliteit, liefde voor mode, passie en met allen een groot hart voor Maastricht. Het uiteindelijke beeld ademt daardoor niet alleen mode, maar ook talent én passie uit."