ster-header
STOP by Marketa Martiskova (c) Jakub RA

STOP by Marketa Martiskova (c) Jakub RA

FASHIONCLASH 2017:
Future of Fashion

24 maart t/m 23 april 2017
Chengdu - China

Van 24 maart tot 23 april presenteert het in Maastrichtse gevestigde internationale & interdisciplinaire fashion platform FASHIONCLASH, gezamenlijk met haar Chinese partners Punch Me, Cross Lab en de Chinees-Nederlandse onderneming About Asia, “FASHIONCLASH 2017: Future of Fashion” in Chengdu, China.
In 2015 heeft FASHIONCLASH al kennis gemaakt met China. Destijds, onder de vlag van een uitwisseling tussen de zustersteden Maastricht en Chengdu, introduceerde FASHIONCLASH werk van een tiental ontwerpers. Ditmaal presenteert FASHIONCLASH het werk van meer dan 30 ontwerper en artiesten uit Nederland en Vlaanderen in het onlangs geopende “Future Center” in het centrum van Chengdu (24 maart tot 23 April).

Meer info >>

 

Designday #12
 

19 t/m 21 mei 2017
De komende editie van Designday gaat nog meer over de grens, letterlijk en figuurlijk. Het aandeel van buitenlandse ontwerpers ligt dit jaar hoger dan ooit en worden de grenzen opgezocht van productontwikkeling en ontwerp met het thema ‘Upcycling Matters'. Hoe kan designontwerp en –productie zorgen voor een duurzame wereld? Daarnaast zijn er verschillende workshops en pitches door ontwerpers.

Meer info >>

SCHUNCK*  

SCHUNCK*  

SCHUNCK*  

4 maart t/m 21 mei & 25 mei t/m 6 augustus 2017
09:00 tot 23:00 uur, Glaspaleis, Vitrine - Heerlen


Binnen de academische sfeer en de wereld van jonge ontwerpers zijn er vele voorbeelden van cross-overs met kunst en autonome benaderingen van de mode als een vorm van kunst. De multidisciplinaire expositie FASHION VS. ART toont een selectie van het werk van ontwerpers en kunstenaars, die met hun werk de grenzen van mode opzoeken en uitdagen als een vorm van kunst. Met hun speelse en innovatieve benadering van mode stimuleren ze onze imaginaire wereld en trekken ze de perceptie in twijfel. Stel jezelf de vraag: Is het kunst of is het mode?

Meer info >>

MART VISSER IN HET THEATER AAN HET VRIJTHOF

 “Schilderen was voor mij gewoon een hobby. Iets wat ik deed naast mijn werk. Ik had er nog nooit aan gedacht om iets te exposeren” Begin 2016 had modeontwerper Mart Visser een succesvolle solo-expositie in Amsterdam, vanaf 29 september komt er een vervolg in Maastricht. Tot 6 november wordt tijdens zijn expositie S.Y.N.E.R.G.Y. zijn kunst, in combinatie met hoogtepunten uit zijn haute couture oeuvre, getoond in Museum aan het Vrijthof.

Museum aan het Vrijthof
29 september t/m 6 november 2016
Tickets va. € 8,- 

EVERYONE IS AN ARTIST

Als je binnenkort op je planning hebt staan om een succesvolle en super creatieve ondernemer te worden, dan raden wij je aan om 27 september in je agenda te markeren. Op de tweede dag van Maastricht Conference on the Cultural and Creative Economy wordt 'Everyone is an Artist' georganiseerd. Denk aan creatieve sessies, workshops en inspirerende presentaties waar je veel kennis kunt opdoen. Het gevarieerde programma raakt verschillende disciplines binnen de creatieve sector, waarbij de nodige skills, kennis en netwerken onder de loep worden genomen. Een inspirerende en leerzame dag in het kader van cultuur en creatief ondernemerschap. Aan het einde van deze dag wordt tijdens 'C3:Diversity' het eindresultaat van dit internationale project getoond. Meer informatie en tickets vind je hier.

Praktische informatie:

Dinsdag 27 september 2016 (op maandag 26 september vindt Finance and Investment in Creative Ventures plaats) van 08:30 tot 18:00 uur
Locatie: Centre Céramique Maastricht
Diverse tickets verkrijgbaar, klik hier voor alle informatie

 

Marlou Breuls wins @ FashionWeek Nederland 
 

Congratulations to Marlou Breuls from Limburg. Former FASHIONCLASH intern and participant wins audience award at Lichting.  

Read the news >>

FASHIONCLASH Festival @ Catwalk Maastricht

Zaterdag 25 juni 2016 vond een unieke samenwerking plaats tussen Catwalk Maastricht en FASHIONCLASH Festival.  Een pop-up runway liep door de straten van centrum Maastricht, waarbij de modellen prototypes van studenten van MAFAD showden. Een uniek voorproefje van FASHIONCLASH Festival dat van 30 juni t/m 3 juli aanstaande plaats vindt op diverse plekken in Maastricht!

Meer info >>

FFH-FASHION TALK#1
BACK TO THE FUTURE

Tijdens FASHIONCLASH Festival vindt de eerste Fashion Talk van Forza Fashion House plaats in Centre Céramique. 
BACK TO THE FUTURE zoomt in op twee thema's:  Fashion Heritage & Future of Fashion. Bijzondere (inter)nationale gastsprekers zoals o.a. Filep Motwary, Not Just A Label (NJAL), ModeMuseum Hasselt, Janice Deul en ModeMuze zullen hun kennis en ervaringen delen met het publiek. Onderwerpen als de rol van erfgoed in mode, duurzaamheid, nieuwe technologieën, impact van digitale ontwikkelingen, productie, retail en educatie komen aan bod. Een must-see voor designers, modeliefhebbers en creatieve entrepreneurs, die getriggerd willen worden door de laatste fashion know how!  

Zaterdag 2 juli 2016:
12.00-13.30: Fashion Heritage  
15.00-16.30: Future of Fashion
Centre Céramique, gratis toegankelijk


Meer informatie fashionclash.nl & fashionhousemaastricht.nl 

Foto: Arjen Schmitz

Foto: Arjen Schmitz

KIKI'S STOCKSALE, NU ÓÓK IN DE STO(C)KSTRAAT!

To the point
Wit, open en transparant. Overspoeld met een vrolijk stippenpatroon. Ontwerper Maurice Mentjens stak Kiki’s Stocksale Maastricht in een nieuwe outfit. Lange belijningen, spiegels en indirect licht halen het maximale uit de ruimte.

Kiki’s Stocksale voert de ‘last season’s designer fashion’ achter modewinkel Kiki Niesten Maastricht. Een begrip als het gaat om avant-garde kleding van topmerken als Prada, Celine, Marni, Dries van Noten en The Row. Bij Kiki’s Stocksale zijn jouw favoriete ontwerpers verkrijgbaar met kortingen tot 70%.

modemaastrichtnrc.jpg

MAASTRICHT ALS FASHION HUB IN NRC

Met als titel 'Let's Talk Fashion' wordt Maastricht op bijzondere wijze neergezet als hub voor fashion, design & innovatie in de NRC bijlage van 3 maart 2016.  Waar voorheen veelbelovende jonge ontwerpers de stad verlieten na hun studie aan de kunstacademie, wordt het de laatste jaren steeds
aantrekkelijker om te blijven. Om er een eigen atelier/store te openen of om samenwerking te zoeken in een van de artistieke collectieven. De creatieve en ondernemende vibe die momenteel
in de stad hangt, wordt door gemeente, academie, designers en ondernemers opgepakt en versterkt.

Lees hier het volledige artikel >>

BE PART OF FASHION
HOUSE COLLECTIVE

De eerste Open Dag van Forza Fashion House Maastricht kon rekenen op brede interesse van ruim 50 fashion designers,  - ondernemers en geïnteresseerden uit Maastricht & regio. 
Fotografie: Aron Nijs

Artikel Dagblad de Limburger >>
Artikel MaastrichtGezien.nl >>
Artikel Maastrichtdichtbij.nl >>

Nawie Kuiper, co founder FashionClash | Fashion House Maastricht & Fashion Designer: "We zijn zeer tevreden over de eerste introductie van Fashion House Maastricht. Naast bekend talent zagen we ook veel nieuwe gezichten, van student, opkomend talent tot designers met 20 jaar ervaring. Omdat Fashion House Maastricht zich ook specifiek focust op de gehele modeketen, konden we tevens rekenen op de aanwezigheid van o.a. fotografen,  agencies en  producenten. We zullen vanaf februari de vervolgstappen gaan zetten om het programma en de community van Fashion House Maastricht vorm te geven, waarbij (de wensen van) het individu net zo belangrijk zijn als het collectief. Zomer 2016 hopen we de deuren van Fashion House Maastricht te kunnen open."

Gerdo van Grootheest, wethouder Ruimtelijke Ordening: ‘De intrek van Forza Fashion House Maastricht in het oude industriële laboratorium  van Vredestein past helemaal in het plaatje van het Sphinxkwartier. Ruimte geven aan vernieuwend ondernemerschap, het herbestemmen van oude fabriekspanden en het stimuleren van creatieve industrie. Ik wens Fashion House Maastricht veel succes met de verdere voorbereidingen. En hoop dat er snel mooie creaties worden gemaakt."

Impressie Studio Stad | Fashion House Maastricht

Rachid Naas, Fashion Council NL, en FCNL adviseur Fashion House & partner FashionClash: " Fashion House Maastricht brengt de praktijk direct bij de mode ondernemers.  Het  is opgezet naar aanleiding van een nieuwe visie op mode in relatie tot ontwerp, productie, retail en onderwijs. Dit nieuwe platform geeft ruimte aan intensieve samenwerking tussen deze vier belangrijkste pijlers van de nederlandse modeketen."

MAFAD & FASHION HOUSE
Marcel van Kan, Fashion & Textile Design: "Het DNA van MAFAD, Maastricht Academy of Fine Arts and Design kan ook uitgelegd worden als; Motivating Area Full Advanced Dreamers. Zij levert nieuwsgierige, getalenteerde, hongerig experimentele vormgevers die de verbinding zoeken met de professionele wereld en een podium zoals Fashion House willen inzetten. Deze turbulente plek zal onderdak gaan bieden aan creatieve ontwerpers. Behalve ateliers, ontmoetingsplaats of "hang out" zal het Fashion House vooral ook een kenniscentrum worden waar ontwerpers zich kunnen ontwikkelen tot gezonde ondernemers. Fashion House Maastricht zou een verlengstuk van het creatieve proces kunnen zijn op het moment dat de student de transitie ondergaat van onschuldige maker naar creatieve ondernemer. Tevens zal de functie van het Fashion House als aanjager van de moderne cultuur een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van de stad Maastricht met de aanwezigheid van MAFAD in z'n omgeving. Kwaliteit, verscheidenheid en originaliteit zijn in dit verhaal onmisbare begrippen.

PREVIEW met o.a. Tim Prins (Studio Stad), Gedeputeerde Twan Beurskens (Provincie Limburg)en wethouder Gerdo van Grootheest (Gemeente Maastricht). 

www.fashionhousemaastricht.nl

23 JANUARI 2016
OPEN HUIS FASHION HOUSE

Zaterdag 23 januari 2016 vindt een speciale Fashion House Maastricht Open Dag plaats. Dé gelegenheid voor serieus geïnteresseerden om op locatie (Labgebouw/ VredesteinSphinxkwartier) een preview te krijgen van de plannen en het ontwerp. Door architectenbureau Studio Stad worden voor het eerst de indeling en activiteiten van Fashion House Maastricht gevisualiseerd, zodat potentiële toekomstige bewoners en geïnteresseerden zich een beter beeld kunnen vormen. Daarnaast is er natuurlijk voldoende mogelijkheid om vragen te stellen en kan men zich zelfs al inschrijven voor de ateliers.

Interesse? Meld je aan!
Indien je geïnteresseerd bent in mogelijke participatiemogelijkheden binnen Fashion House Maastricht, kun je je uiterlijk maandag 18 januari aanmelden via
E: info@fashionhousemaastricht.nl

12:00 uur: Speciale tour
Om stipt 12:00 uur zal er een speciale rondleiding plaatsvinden. Geïnteresseerden dienen dit bij aanmelding aan te geven en uiterlijk om 11:55u aanwezig te zijn bij de hoofdingang van het Labgebouw/Vredestein.

Fashion House Maastricht maakt onderdeel uit van Mode Maastricht.
Supported by: Gemeente Maastricht | WOM Belvédère | Forza Asset Management
Partners: FASHIONCLASH | Fashion Council NL | MAFAD | Studio Stad

FASHION HOUSE IN LABGEBOUW VREDESTEIN

Forza Asset Management gaat creatieve talenten van Mode Maastricht coachen

Fashion House, de toekomstig broedplaats voor jonge creatieve modetalenten, krijgt een plek in het Labgebouw van Vredestein aan de Lage Frontweg in bedrijventerrein Bosscherveld. De gemeente Maastricht bestemt 1000 m2 van de tweede verdieping in het gebouw voor designers, modemakers en producenten. De creatieve broedplaats krijgt tevens een financiële impuls van vermogensbeheerder Forza Asset Management.  Door de financiële steun krijgen creatieve talenten naast een plek om te ondernemen, ook begeleiding bij het uitgroeien tot ondernemer en de opstart van een bedrijf. FASHIONCLASH, de Fashion Council NL en Maastricht Academy of Fine Arts and Design (MAFAD) gaan gezamenlijk het concept en inhoudelijke programma samenstellen. In 2016 opent Forza Fashion House Maastricht haar deuren.

NIEUWE STUDIO| STORE> LENA BERENS

ModeMaker Lena Berens is verhuisd! Sinds 14 november heeft ze de deuren geopend van haar StudioStore op Witmakersstraat 1, waar ze naast een prachtig interieur ook nóg meer ruimte heeft om haar studio en collectie in de spotlight te zetten. Een mooie aanwinst voor Maastricht, net als de nieuwe tweede store van de VerwonderinG die de 'oude' locatie van Lena Berens heeft ingenomen.

JOELLE BOERS MET SPIJKERS EN SPIJKERS + SPECSAVERS NL

De talentvolle ModeMaker Joelle Boers (afgestudeerd aan MAFAD) is een van de vier design talenten die door Specsavers Nederland en Spijkers & Spijkers is uitgekozen om een eigen monturencollectie te ontwikkelen. De twee bijzondere monture-designs van Joelle zijn sinds vorige week in store! Meer info >>

PURE: LES DEUX GARÇONS

Vanaf 6 maart 2016 vindt in Museum aan het Vrijthof de tentoonstelling PURE van Les Deux Garçons plaats. Dit kunstenaarsduo/'modemakers' uit Limburg geniet inmiddels internationale bekendheid met hun sculpturen van taxidermie en bronzen beelden. Les Deux Garçons presenteren hun taxidermische beelden, de herten, biggetjes, hondjes en andere dieren, veelal als Siamese tweelingen met accessoires als porselein of speelgoed. Deze tentoonstelling loopt gedeeltelijk tegelijkertijd met de TEFAF.

CatwalkMaastrichtbeeld

CATWALK MAASTRICHT:
STREET MEETS FASHION
GET INSPIRED!

Modestad Maastricht showt de laatste zaterdag van de maand (m.u.v. december) de nieuwste fashion trends live op straat! Tijdens de runways bij Entre Deux en Mosae Forum tonen diverse labels, stores & merken dé modetrends en fashion must haves. Get inspired!

Eerstvolgende: zaterdag 26 september

> Elke laatste zaterdag van de maand m.u.v. december | 13:00 & 15:00 Entre Deux, 14:00 & 16:00 Mosae Forum | Gratis | catwalkmaastricht.nl

GRAZIA & FASHION MAASTRICHT

Ook Grazia is het erover eens: Maastricht heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een modestad om rekening mee te houden. Ze vonden het dan ook hoog tijd voor een update en gaven in de Grazia Fashion editie van september een overzicht van hun niet te missen mode-hotspots!

Het speciale Kaboom Hotel arrangement is o.v.v. Grazia rechtstreeks bij Kaboom Hotel te boeken.

OFFICIËLE START MADE2MEASURE

Binnenkort gaat het Made2Measure project van Maastricht University (UM) officieel van start. Hoewel de voorbereidingen al bezig zijn sinds maart, zal het onderzoek naar de culturele en creatieve economie - specifiek ook mode - op zowel internationale als lokale schaal, per september echt beginnen. In september vindt de eerste Maastricht symposium on the creative economy plaats. Een selecte groep van experts uit de creatieve industrie, kunst, ondernemerschap en beleidsvorming wordt bij elkaar gebracht om een discussie en het delen van kennis te faciliteren. Het uiteindelijke doel is te identificeren welke kennis en informatie er nog mist op het gebied van de creatieve economie/mode, specifiek in hoe de creatieve industrie gebruikt kan worden als beleidsinstrument.

Twee internationale experts zullen hun ervaringen delen tijdens deze dag. Prof. Dr. Simeon Yates, de directeur van the Institute of Cultural Capital (ICC) in Liverpool en Dr. Carolyn Mair, docent en onderzoeker bij London College of Fashion. Daarnaast zullen er twee panels plaatsvinden waarbij de deelnemers participeren in een discussie rond de thema’s Learning from the art world en Valuing creative entrepreneurship.

Meer informatie over de ontwikkelingen van het Made2Measure onderzoek zullen met regelmaat op deze website verschijnen. Vragen? Mail naar: a.duivenvoorden@maastrichtuniversity.nl

Prof. Dr. Rachel Pownall en drs. Anouk Duivenvoorden

 

 

SlowCity

SLOW CITY IN THE MAKING

In het kader van de Cultuurzomer Tongeren presenteert de Maastricht Academy of Fine Arts and Design 'Slow City, in the making': een tentoonstelling die zijn traditionele context zal overstijgen. Slow City, is een tentoonstelling waarbij designers niet alleen werk tonen, maar ter plekke in zogenaamde pop-up ateliers design creëren. De bezoeker van deze tentoonstelling ontmoet de maker en leert daardoor het verhaal achter het werk kennen.

Weekenden van 14 t/m 30 augustus
Voormalige kledingwinkel 'Mani' - Kloosterstraat 6

FashionclashSpotOn

FASHIONCLASH: SPOT ON!
SUCCESVOL!

FASHIONCLASH, het meest progressieve modefestival van Europa wordt volledig op zijn kop gezet. FASHIONCLASHFestival wordt mobiel en zal op bijzondere locaties, events en in steden opduiken. Om dit te kunnen realiseren, moet er wel een basisuitrusting aangekocht worden. De actie FASHIONCLASH SPOT ON!  heeft hiervoor via crowdfunding 30 000 euro opgehaald.

MODEMUSEUM HASSELT PRESENTEERT: 'JAZZ AGE, DE BRUISENDE JAREN ’20'

Van 12 september 2015 tot en met 13 maart 2016 nodigt Modemuseum Hasselt de bezoekers uit binnen te treden in de magnifieke en tot de verbeelding sprekende wereld van de Roaring Twenties. De tentoonstelling toont geen chronologisch overzicht maar is opgevat als een wandeling langs verschillende thema’s die de boeiende geschiedenis en de context schetsen van deze ravissante periode. Daarnaast heeft de tentoonstelling ook aandacht voor de manier waarop de twenties de hedendaagse mode nog steeds beïnvloeden.

Met o.a.  Chanel, Jean Patou, Madeleine Vionnet, Paul Poiret, Worth, Sonia Delauney, House of Jenny, Paquin, Callot Soeurs, Kitmir, Molyneux, Lanvin, Dries Van Noten, Prada, Etro, Ferragamo, …

MAFAD GRADUATION
EXPO 2015

MAFAD presenteert van 3 t/m 5 juli de Graduation EXPO 2015. Ontdek de nieuwe ModeMakers als:

Julia Aumann (Fashion) | Moniek Vierling (Jewellery)
Eva Zimmerbeutel (Textile) | Anne Stevens (Textile)
Jenny Verberkt (Textile) | Svenja Bremen (Textile)
Carina Schulte (Fashion) | Verena Klein (Fashion)
Mona Steinhaeusser (Fashion) |Jorien Simmelink (Textile) | Marit van Heumen (Jewellery) | Imke van Boekhold (Textile) | Maud Hoeijmakers (Textile) | Imke Simons (Textile) | Rachel Prijs (Fashion)
Julia Schmitz (Textile) | Natalie Barschewski (Fashion) | Sylvana Linden (Jewellery) | Anna Klinkenberg (Fashion) | Edmeé Jongen (Jewellery)
Paula Reichert (Fashion) | Reinder Schmidt (Fashion) | Dieke Denissen (Textile) | Renate Cuiper (Product/Fashion) | Caroline Treppe (Textile) | Guus Killars (Product/Fashion).

Bekijk voor een compleet overzicht van hun werk  het speciale MAFAD Graduiation Magazine >>

3 & 4 juli: 10.00-19:00
5 juli: 10.00:18:00
www.mafad.nl

FASHIONCLASH OP RTL 4: PUUR GELUK

Modeontwerpster Marlou Breuls is tijdens FASHIONCLASH verrast geworden door RTL 4 TV programma Puur Geluk.
Klik hier voor impressie >>
Klik hier voor verslag >>

FASHIONCLASH heeft daarnaast voorafgaande, tijdens en na het mode-event in ieder geval voor nog meer (inter)nationale buzz  gezorgd rondom Maastricht als modestad. Om (slechts een aantal) namen te noemen: Vogue Italië & Nederland, FRAME Magazine, KALTBLUT Magazine, De Zondag, FashionUnited, Belmodo, de Volkskrant, WeekendKnack, ModeMuze en Lash Magazine.

FASHIONCLASH FESTIVAL

11 t/m 14 juni 2015  - Foto's Peter Stigter

Vier dagen lang stond Maastricht in de ban van de 7e editie van het internationale mode spektakel FASHIONCLASH Festival. Zo'n 200 talenten uit ruim 30 landen reisden speciaal voor FASHIONCLASH af naar Maastricht om hun werk te tonen.  Het 4 daagse programma bestond uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film, Awards en nog veel meer.

Het festival is afgesloten met een feestelijke prijs uitreiking. Argentijnse ontwerper Lautaro Amadeo Tambutto van het label L A T won de FASHIONCLASH Festival 2015 Talent Award ter waarde van 5.000 euro en een plek in het programma van 2016.

Dit bijzondere event werd niet alleen door menig fashionista en modeliefhebber bezocht, het event trok ook tientallen (inter-)nationale journalisten naar Maastricht. 

 

KaboomHotel

FASHION CO-CREATION IN KABOOM HOTEL

Nog een kleine maand te gaan voordat het Kaboom Hotel opent. Het grove werk is bijna af, de styling kan beginnen en dat gaan ze doen samen met lokale ondernemers! Letterlijk het hotel aankleden met  - in lijn van Fashion Maastricht - de ondersteuning van fashion designers, talentvolle modemakers en jonge grafische talenten. Wie dat zijn? Lena Berens, Noir Maastricht en Atelier Haven! Lees de volledige blog >>

BregjeCox

FASHIONABLE 'WISTJEDATJES'

Wist je dat...

  • Bregje Cox (foto) dit jaar wederom zal deelnemen aan Amsterdam Fashion Week met haar collectie Noir Near Future - SS16 - Fantasies of Anxiety. Haar show zal plaatsvinden op 10 juli om 14:00. Meer info >>
  • De in ‪Maastricht‬ woonachtige Taria-ann is genomineerd voor de ‪‎MTV‬ Best Upcoming Blogger 2015 award? Sinds 2 jaar heeft ze haar eigen modeblog Frunettte, Fashion Blog by Taria-ann Verburgt en organiseert ze dit jaar ook haar eigen Frunettte Fashion Festival. Meer info >> 
  • Maastricht weer een aantal bijzondere (fashionable) hot-shops erbij heeft gekregen zoals o.a. Noir Shoes & Bags, Aspact Store, Zara Home, Bloombar, Freddy Pant Room Flagstore...
  • Er een nieuw initiatief is t.b.v. lokale ondernemers: BUY LOCAL Maastricht? Zij hebben als doel daar waar mogelijk de consument te wijzen op het bijzondere aanbod van de lokale/zelfstandige ondernemers van Maastricht. Op meerdere verschijnen al de Buy Local Heroes stickers. Heb jij ze al gespot? 

MAFAD IN EEN NIEUW JASJE

MAFAD, de Maastricht Academy of Fine Arts and Design heeft een nieuwe (online) jasje:  www.mafad.nl

Graduation EXPO 2015

MAFAD presenteert van 3 t/m 5 juli de Graduation EXPO 2015, waarin o.a. Anna Klinkenberg, Carina Schulte, Julia Aumann, Mona Steinhaeusser, Nathalie Barschewski, Paula Reichert, Rachel Prijs, Reinder Schmidt en Verena Klein hun afstudeercollectie zullen presenteren. Acht van deze designers maken ook onderdeel uit van het bijzondere modecollectief 'About 11', die vorig jaar al hun collectie toonden tijdens FASHIONCLASH. Ook dit jaar geven ze acte de presence tijdens FASHIONCLASH en wel op zondag 14 juni om 20:00 uur in de SAMDecorfabriek.

ENTRE DEUX FASHION
BLOG BATTLE

Entre Deux Fashion Blog Battle heeft stad en land afgespeurd naar 3 hippe fashionistas en fashionistos met een scherpe pen en ultiem gevoel voor stijl. De ultieme prijs? Een modeblog voor Entre Deux in Maastricht én een maandelijks shoptegoed van 250 euro! 

Veel leesplezier!
Anouk, Ranim en Marijke zijn uit de battle gekomen als dé Entre Deux Fashionbloggers. Inmiddels zijn hun eerste blogs verschenen! Ontdek o.a. Lovely Paris, de start van de lente en de gevonden liefde in de Levi’s 501 CT. >>

DE NAAKTE WAARHEID

De welbesproken naaktpakken op de cover van de LINDA - editie april 2015 zijn van Maastrichtse bodem: ontwikkeld door Karmijnrood Podiumkunst  naar een idee van Peter Stam en Joost Horward en ontworpen door  Mieke Kockelkorn. De creaties waren eerder al te zien tijdens FASHIONCLASH Festival 2014.

HELLO, MY NAME IS PAUL SMITH

t/m 16 aug 2015

Modemuseum Hasselt neemt je mee achter de schermen van de wereld van Paul Smith waar intuïtieve creativiteit de plak zwaait. De expo 'Hallo, Mijn naam is Paul Smith' laat je kennismaken met de scherpzinnige designer achter dit typisch Brits label dat kleinschalig begon maar ondertussen is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende modemerken ter wereld.

FASHION MEETS PHOTO

In het kader van ‘Modestad Maastricht’ heeft Kumulus Fotografie dit jaar als thema 'MODE'! The IMAGECLUB, een onderdeel van Kumulus fotografie, gaat in 2015 diverse samenwerkingen aan. Zo is er een start gemaakt met een productie met Le Marais Damesmode en Le Marais Deux & Koffie. Daarnaast toonde Townhouse Designhotel een mini-mode expo van 8 mode-werken van Peter Bakker, Jeroen van Rooij, Martin Vlasblom, Chris Ummels, Gaston Spronck, Suus van der AA, Huub Meijers en HUM. (Foto: Jeroen van Rooij)

(c) Lonneke van der Palen

(c) Lonneke van der Palen

FASHIONCLASH Festival

29 juni t/m 2 juli 2017

De spraakmakende FASHIONCLASH Festival in Maastricht presenteert meer dan 150 ontwerpers en kunstenaars uit binnen-en buitenland aan een divers (inter)nationaal publiek. Het programma bestaat uit modeshows, exposities, theater en dans performances, het bijzondere Clash Project,  fashion talks, publieksprogramma en speciaal voor deze editie samengestelde Fashion Makes Sense LAB.  Kortom, een unieke gelegenheid om geïnspireerd te raken door de wereld van mode, het nieuwste fashion talent te ontdekken en te genieten van modestad Maastricht.
De 9e editie staat volledig in het teken van het thema ‘Fashion Makes Sense’, waarbij FASHIONCLASH inhoudelijke de focus legt op de ‘zintuigen’ en de ‘zingeving’ in relatie tot mode. Vraag jezelf af: 'Does fashion makes sense to you?'. Ontdek het tijdens FASHIONCLASH Festival 2017!

Meer info >>

BB-blauw.png

Beau Bassin

4 september 2016
Op zondag 4 september '16 organiseren de ondernemers van t Bassin i.s.m. SESSIBON een culinaire fashionshow. Geniet van een hapje & drankje en ontdek tegelijkertijd dé mode van het moment
op een catwalk van 250 meter langs en op het water. Beau Bassin vindt plaats in een gebied van Maastricht dat volop in ontwikkeling is als bruisende creatieve wijk van de stad, het Sphinxkwartier. 

Meer info >>

 

FASHIONCLASH Festival

30 juni t/m 3 juli diverse locaties

De 8de editie van het internationale en interdisciplinaire cultuurfestival met mode als uitgangspunt vindt plaats o.a. in de SAMdecorfabriek.

Het 4 daagse programma bestaat uit modeshows, exposities, designer market, theater en dans performances, lezingen, workshops, fashion film en meer. Het spraakmakende festival biedt podium aan meer dan 150 veelbelovende talenten uit binnen- en buitenland en is voor iedereen toegankelijk. Behalve het catwalk programma is het festival grotendeels gratis toegankelijk.
 
Meer info >> 

LINDA FRIESSEN IN THE SPOTLIGHT VAN VOGUE.IT

De prachtige GENESIS creatie van Maastrichtse Modemaker Linda Friesen is door niemand minder dan Vogue.it gecovered. 
Foto:  Lillian Liu Photography | Model: Maria Amanda | Make up & Hair: Niels Laigaard
 

COMMON CARNAVAL

De Maastrichtse samenleving koestert haar gebruiken. Oude en nieuwe tradities kunnen naast elkaar bestaan. Carnaval is één van die tradities. Het ritueel van carnaval is opgebouwd uit vele gebeurtenissen: samenkomsten van mensen, in grotere en kleinere groepen, ook al in de aanloop naar ‘Vastelaovend’ toe. Maar ook samen kostuums maken, aan de wagens bouwen, samen muziek maken, eten en drinken. ‘Common Carnaval’ is een project door, voor en met inwoners van de stad Maastricht, vluchtelingen en nieuwkomers. Diverse fashion designers waaronder Ebby Port, maar ook de organisatie van FashionClash zetten zich in om zo de vluchtelingen ‘welkom’ te heten. Om hen te ontmoeten en deel te laten nemen aan onze gemeenschap.

www.commoncarnaval.nl

KikiWillemsbymarcjacobs

KIKI WILLEMS BY MARC JACOBS

Vogue.nl: De uit Maastricht afkomstige Kiki Willems is het gezicht van de nieuwe campagne van Marc Jacobs. De modellencarrière van de Maastrichtse ging vanaf 2014 in een stroomversnelling en na zes maanden exclusief voor Saint Laurent gewerkt te hebben sleepte ze opdrachten binnen voor andere modehuizen, waaronder de nieuwe campagne voor Marc Jacobs, gefotografeerd door David Sims.
Meer info Vogue.nl >>

THE CREATIVE PROCES

ALtijd al eens het creatieve proces van een 'schets tot product' in beeld willen zien? Maastrichtse ModeMaker Milan Palma laat op bijzondere wijze zien hoe zijn WEEKENDER tot leven komt. 
Wil je meer van zijn werk zien, kijk dan op
www.milan-palma.com  of ga langs bij zijn atelier & Store in Maastricht

LANCERING JETTSON FOOTWEAR

De Maastrichtse ModeMaker Jordy Bosch heeft zijn eigen sneaker brand JETTSON gelanceerd. Na de opleiding “industrial footwear design” gevolgd en diverse opdrachten te hebben gedaan van oa Quick, Monta soccer en Le coq sportif was het tijd voor een volgende uitdaging. De ARC series zijn vanaf nu online te koop, maar wees er zijn bij!
www.jettsonfootwear.com

FASHION IN THE DECEMBER HOUSE!

Maastricht is natuurlijk al een walhalla voor menig fashionista. Echter, er zijn - zeker in de maand december - weer een aantal speciale initiatieven die Maastricht als winkel- en modestad nóg leuker maken, zoals o.a.: 

27 nov: Entre Deux Black Friday
Overgewaaid uit de Verenigde Staten, nu ook in winkelcentrum Entre Deux: Black Friday. Een dag lang superveel korting en de nodige sounds & fun. 10:00-21.00 uur. Meer info >>

28 & 29 nov > SpotOn! Fashion Maastricht
Op 28 (10:00-17:00 uur) en 29 (11:00-17:00 uur) november is er een gratis toegankelijke pop-up expositie, gecureerd door FASHIONCLASH, in het VVV Maastricht- Dinghuis (Kleine Staat 1- beletage). Deze multidisciplinaire expositie laat de kwaliteit van vakmanschap in combinatie met een breed spectrum van mode-ontwerp esthetiek van talentvolle ontwerpers zien. Het gepresenteerde werk valt op door zijn textiel en materiaal onderzoek, innovatieve snit of de conceptuele benadering. De meeste ontwerpers in de expositie zijn alumni van MAFAD; Maastricht Academy of Fine Arts and Design. Meer info >>

10 dec > Serious Pop-Up
Op donderdag 10 december 2015 vindt van 16:00 tot 21:00 uur de ‘Serious Pop-Up: Limburg Edition’ plaats! Tijdens deze dag wordt de Muziekgieterij in Maastricht omgetoverd tot een pop-up bazaar waar ondernemend en creatief Limburg zich gaat inzetten voor ‘the next generation’. Serious Pop-Up biedt een podium aan (jonge) ontwerpers, kunstenaars, muzikanten, culinaire createurs en andere creatieve ondernemers uit de regio om samen met hen geld in te zamelen voor het goede doel. www.seriouspopup.nl

19 & 20 dec > FASHIONCLASH: Designer Market
Op 19 en 20 december is er in de Bijenkorf een heuse FASHIONCLASH Designer Market ingericht met unieke kledingstukken, accessoires en sieraden van jonge ontwerpers. Meer info >> 

20 dec > Serious Fashion Walk – 60,4 KM
Op zondag 20 december organiseert Sessibon de Fashion Parade, waarbij de opbrengst bestemd is voor 3FM Serious Request Heerlen 2015. Deze parade verplaatst zich van het centrum van Sittard, naar het centrum van Maastricht met uiteraard het Pancratiusplein in Heerlen als einddoel. Er zal gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer waarbij de kans aangegrepen wordt om ook hier de laatste modetrends te showen. De stoet arriveert om 13:20 uur in Maastricht en maakt een ronde door Wyck, winkelcentrum Mosae Forum, het Vrijthof en het Stokstraatkwartier om vervolgens per trein richting Heerlen te gaan. Met een totale afstand van 60,4 km is dit de langste show ooit van Sessibon! www.sessibon.com

LET'S POP

Buiten de diverse sales nights & store parties is er ook nog meer!

Vanaf 28 november - 3 weken Pop Up Store voor de kids: Rebel in the House + Sjieke Boel | Maastrichter Smedenstraat 6
28 november > Catwalk Maastricht  | Entre Deux & Mosae Forum - www.catwalkmaastricht.nl
13 december > MINI*MARKET | Centrale Brandweerkantine - www.supermarketmaastricht.nl
19 december > Vintage Kilo Sale | Centrale Brandweerkantine - meer info >>
20 december > 'Last-Minute Christmas-shopping' SUPERMARKET | Gebouw M Tapijnkazerne - www.supermarketmaastricht.nl

JOELLE BOERS: DUTCH DESIGN TALENT 2015

Wie wordt Dutch Design Talent 2015? ModeMaker Joelle Boers is een van de vier design talenten die door Specsavers Nederland en Spijkers & Spijkers is uitgekozen om een eigen monturencollectie teontwikkelen. Het is mogelijk om nog tot 19 november op het ontwerp van Joelle Boers te stemmen.  De winnende designer pakt de titel Dutch Design Talent 2015 en ontvangt een mooi geldbedrag! www.specsavers.nl/dutchdesigntalent

25 OKT: UNCONVENTIONAL WARDROBE BOUTIQUE @ KRUISHERENHOTEL

Unconventional Wardrobe (UNC), dé online fashion store voor de werkende vrouw, gaat ON TOUR en organiseert ook een boutique shopping ervaring @ het Kruisherenhotel in Maastricht op zondag 25 oktober van 10:00-17:00. UNC biedt een uitgebreide, unconventional selectie van werk musthaves van upcoming Nederlandse en Scandinavische designers aan.
Gratis toegankelijk

FAHIONABLE WIST-JE-DATJES

  • POP UP: Maastricht toont weer een aantal fashionable verrassingen in bestaande stores. Zo is er van 9 t/m 18 oktober een Shop-in-Shope van het Maastricht ModeMerk STRIKKS in de Bijenkorf Maastricht (foto: Ruben Reehorst). Van pullovers en vesten tot bolero's. En natuurlijk mutsen en sjaals. Ook Miriam Lenarts, beter bekend als Studio Myr, heeft in die periode een pop-up store in de Bijenkorf. Miriam studeerde mode aan de Maastricht Academy of Fine Arts & Design (MAFAD). Tot en met 7 oktober presenteert de uit Maastricht afkomstige Ellis Haveman haar tijdelijke Rebel in the House - store op Minckelersstraat 16 (IMAGO). Een collectie spraakmakende kidsmerken die basic, stoer, urban en nog onontdekt zijn, maar tegelijkertijd een hoge kwaliteit hebben en altijd comfortabel zijn. 

  • NEW & EVENTS: de van MAFAD afkomstige Textile & Fashion designer Joelle Boers, die o.a. eerder haar collecties al toonde tijdens FashionClash en Amsterdam Fashion Week heeft inmiddels haar eerste eigen store geopend in haar geboortestad Geleen. M-Perception (Rechtstraat 55) organiseert op 4 oktober weer een speciale Denim Day, met de nieuwe herfst/winter collectie, Café Racers van Goodspeed customs, heerlijk bier van The Hoppy Brothers, en Gaston Graus de Barbier. Le Marais (Morenstraat 11) staat tijdens Le Marais Wool Week van 12 t/m 18 oktober een hele week volledig in het teken van WOL! I.s.m. No Man's Land en met merken als Anecdote, Bellerose, Belluna, Closed, Hartford, Majestic, Ruby Tuesday en meer...

  • Naast het vieren van hun 5 jarig kunnen we Angela Lambriex en Chrissy Goossens van FEEfeliciteren met hun Financial Times top 5 notering 'Five of the best: bars and cafés in shops' samen met niet de minste stores uit Paris, New York, Londen en Rome.

THE FUTURE IS BRIGHT:
PAULA REICHERT

VogueNL dook in de wereld van film, dans, muziek, mode, fotografie, design en eten en selecteerde tien jonge talenten van wie ze gerust durven beweren dat het héél grote gaan worden. Een daarvan is een heuse Maastricht ModeMakers: Paula Reichert.

Paula Reichert (23) studeerde deze zomer af als modeontwerpster aan MAFAD en werd genomineerd voor modeprijs Lichting.
Bekijk hier het Vogue filmpje van Paula >>

 

Social.jpg

FASHION MAASTRICHT MEETS CHENGDU

Tijdens de 'Dutch Days' (23 t/m 28 sept) in Chengdu, China zal ook Fashion Maastricht in de vorm van een bijzondere expositie acte de présence geven. Deze door FASHIONCLASH samengestelde multidisciplinaire tentoonstelling toont de kwaliteit van vakmanschap en het brede spectrum aan mode van talentvolle ontwerpers die zijn gekoppeld aan Maastricht (afkomst/opleiding). Het gepresenteerde werk onderscheidt zich door textiel/materiaal onderzoek, innovatief maatwerk en/of een bijzondere conceptuele benadering. De verrassende 'clash' van mode en textiel design, video en performances laat tevens de unieke interdisciplinaire benadering van FASHIONCLASH Maastricht zien.
Designers: Anna Gregor, Ebby Port, Joelle Boers, Julia Aumann, Julia Schmitz, Linda Friesen, Marlou Breuls, Rachel Prijs, Reinder Schmidt, Renate Cuiper, Schueller de Waal en Strikks.

Meer info >>

OPENING STIJL MEN &
STIJL FINE LIVING
BY FLINDERS

Stijl Maastricht/Wyck - bekend van de gelijknamige Scandinavische fashion stores voor dames in Maastricht - lanceert een nieuw lifestyle concept en opent op zaterdag 22 augustus de deuren van STIJL MEN en STIJL FINE LIVING. Hiermee combineert Stijl Scandinavische fashion voor mannen én Scandinavisch design meubilair onder één dak, in één winkel.

CHRISTIAN LAGERWAARD & MAFAD | ABOUT 11 bij HAUTE COUTURE WEEK IN PARIS

Springplank naar de modewereld
Couturier Christian Lagerwaard heeft op 20-jarige leeftijd een belangrijke couture-onderscheiding ontvangen die de deuren naar de modewereld voor hem opende. Nu wil hij in het kader van zijn 30-jarig jubileum op bijzondere wijze iets terugdoen door anderen ook een springplank te bieden. MAFAD talenten - het collectief About 11 mogen hun creaties showen tijdens de Haute Couture Week in Parijs op 7 juli 2015. Christian Lagerwaard stelt daarvoor de catwalk beschikbaar in het voorprogramma van zijn show.

BURGEMEESTER IN CREATIE VAN MODEMAKERS TIJDENS INAUGURATIE

1 juli 2015 is Annemarie Penn te Strake officieel geïnstalleerd als de nieuwe burgemeester van Maastricht. Tijdens de inauguratie droeg ze niet alleen voor het eerst de statige ambtsketen van de stad, maar ook een uitzonderlijke, elegante robe. Een op haar aanvraag – en omwille van haar fascinatie voor Maastricht als modestad - van Maastrichts vakman- en meesterschap. De jurk laat zich lezen als het startpunt van Annemarie’s strategie als burgemeester van Maastricht.

“Samen met de ontwerpsters zijn we tot deze aansluitende creatie gekomen en ik ben volledig betrokken geweest bij het ontwerpproces. Dat je samen iets bereikt, dát vind ik belangrijk,” aldus Annemarie Penn te Strake.

Modemakers Els Petit en Maartje Boer zijn apetrots. “We voelen ons vereerd dat we hebben mogen bijdragen aan dit bijzondere moment. Om voor én met zo’n sterke en sympathieke vrouw, de nieuwe burgemeester van de (mode)stad Maastricht, te ontwerpen."
Foto's ontwerpproces: Ruben Reehorst

MADE YOU LOOK #2

Made You Look is een terugkerend streetstyle project op Chapeaumagazine.com, waarvoor Chapeau's moderedacteur Elise Crutzen en portret- en modefotograaf Ruben Reehorst stijlgevoelige types interviewen en fotograferen op uiteenlopende evenementen. Voor deze editie begaven ze zich op het FASHIONCLASH Festival. Het was niet lastig om stijlinteressante types te vinden, zo bleek. Met als thema 'Be (body) proud' interviewden en fotografeerden ze binnen de vier dagen van het festival een complete serie. Van Spaanse ontwerpers tot aan Roermondse grafische ontwerpers! 

MAASTRICHT BESTE WINKELSTAD VAN NL

Maastricht viel aardig in de 'prijzen' afgelopen  week. Niet alleen kwam Maastricht uit de bus als meest geliefde stad bij bewoners & bezoekers, ook de titel 'Beste winkelstad van Nederland' kwam ten ere aan de stad Maastricht. Q&A Research & Consultancy beoordeelde in het kader van de Retail Gemeente Atlas 2015 de 60 grootste binnensteden van Nederland op de domeinen  bereikbaarheid, winkelaanbod, sfeer & beleving en horeca, waarvan Maastricht  in de laatste drie categorieën de beste beoordeling kreeg. 

De binnenstad wint dik van online
Extra goed nieuws voor de binnenstad. Voor de gemiddelde binnenstad geldt dat meer dan 80% liever daar winkelt dan online. 

Meer info: 'Beste winkelstad >> 
Meer info: 'Favoriete stad onder bewoners & bezoekers' >>

SietskeLamers

ELLE Style Influencer Awards

De Maastrichtse ModeMaker Sietske Lamers van Connect to Fashion is genomineerd voor de ELLE Style Influencer Awards 2015 voor de categorie 'The Next Influencer'.
www.elle.nl/nextisnow

RubenReehorst

ELISE & RUBEN ON THE HUNT

Fashion journalist Elise Crutzen en Fashion fotograaf Ruben Reehorst hebben wederom hun handen in elkaar geslagen om de fashionista's in woord en beeld vast te leggen en wel tijdens FashionClash. Met Made You Look presenteren ze de meest charismatische, excentrieke en modieuze bezoekers van het FASHIONCLASH Festival. Houd Chapeau Magazine in de gaten voor wie dat zijn! 

Museum aan het Vrijthof

(MODE) MUSEUM AAN HET VRIJTHOF

Niet alleen de stores, de ateliers, de Maastricht Academy of Fine Arts and Design en fashionevents als FASHIONCLASH onthullen modemoois in Maastricht. Ook Museum aan het Vrijthof zal de komende 2 jaar Mode & de Maakindustrie in the spotlight zetten en bijzondere modetentoonstelingen in huis halen. Zo zal in maart 2016 tijdens TEFAF het bijzondere duoLes Deux Garçons acte de presence geven in het museum. Oktober 2016 wordt een expositie van couturier Mart Visser verwacht, in samenwerking met FAHSIONCLASH. Voor 2017 staat de couturier Christian Lagerwaard op de planning. Museum aan het Vrijthof draagt hiermee bij aan een fysiek podium voor ModeMakers in het museum en de stad Maastricht.  

In het kader van FASHIONCLASH toont Museum aan het Vrijthof van 6 t/m 14 juni verschillende kunstinstallaties van jonge ontwerpers met als thema ‘gender’: de gedrags- en identiteitsaspecten van een sekse. Meer info >>

MadeinWyck

NIEUW COLLECTIEF IN WYCK

Made in Wyck

Maastricht telt een nieuw collectief van entrepreneurs en wel: Made in Wyck. Hun doel: samen dynamische, innovatieve en kwalitatieve  evenementen organiseren en een positieve/ bruisende bijdrage leveren aan het stadsleven in Wyck. Hun eerste gezamenlijk initiatief is in het kader van FASHIONCLASH op zondag 14 juni van 12:00-17:00 uur: 'A Vintage Affair'. Een Fashion Market met vintage must haves óf the place to be om vintage & second hand collectie outdoor 'for sale' te hangen. Hoe, wat, waar? Check www.madeinwyck.com

STIJL | NOIR | STYLESUITE | NOVITA WARDROBE ESSENTIALS | HOT KITCHEN | MAX BURGERLIJK | 'T WYCKER CABINET | AU LION D'OR BNB | MAGNOLIA THRIFT STORE | TATZ  

MAASTRICHT ONTHULT MODEMOOIS

Maastricht is André Rieu, het Preuvenemint en Slevrouwe. Maar ook: het onberispelijke stijlgevoel en het eindeloze uitzicht over nieuw en bestaand talent. Vol vakmanschap, kwaliteit, historie en authenticiteit, vermengd met de alom bekende Maastrichtse elegantie. Hierdoor heeft de stad een uniek modekarakter en dat mag gezien worden. Daarom dat Maastricht in de komende jaren bijzonder modemoois zal onthullen. Zo ook vandaag met de visualisering van modestad Maastricht als couture piece én de lancering van de website www.fashionmaastricht.n Het precieze doel: een bruisende modestad op de kaart zetten, waar plek is voor de fashion industrie én de creatieve designer. >>

rubenreehorst_catwalk_maastricht-3(1).jpg

MAFAD IN MILAAN

14-19 april 2015

Het creatieve talent van Maastricht was present in Milaan tijdens de Designweek/Ventura Projects. Maastricht Academy of Fine Arts & Design ((MAFAD) presenteert een bijzonder dynamisch palet aan studenten, alumni designers en co-creations van de laatste 10 jaar. >>

ART SHOES

In Maastricht is een heuse nieuwe collectie  art shoes gepresenteerd. De collectie kunstzinnige schoenen wordt ontwikkeld door de Maastrichtse bedrijven Brekelmans Schoenen en Schoonbrood Art. De ontwerpen voor de schoenen zijn van de hand van Maastrichts kunstenaar Robert Jan van Melle. De ambachtelijke productie van de schoenen wordt uitgevoerd door de Brabantse schoenfabrikant Kops. Met deze eerste collectie art shoes wordt ingezet op de terugkerende aandacht voor ambacht, maatwerk en onderscheidende kwaliteitsproducten met een verhaal.  >>

#1 FLAGSTORE FREDDY PANT

Get your butt over there! De #1 Nederlandse Freddy Pant Room Flagstore is vanaf vrijdag 3 april te vinden aan het Sint Amorsplein. Het Italiaanse merk Freddy heeft besloten om na Milaan, Rome, Londen en Antwerpen ook in Maastricht de eerste Nederlandse flagshipstore te openen.

THE ART OF IMPACT

Het project (OLD)Fashion(ed), waarmee de Nederlandse Dansdagen i.s.m. FASHIONCLASH ouderen en dans combineren in een spraakmakend discipline overschrijdend project, is geselecteerd als één van de voorbeeldprojecten in het kader van het nieuwe programma The Art of Impact. Dit programma is een samenwerking van het ministerie van OCW met de zes publieke cultuurfondsen: Fonds Podiumkunsten, Fonds voor Cultuurparticipatie, Nederlands Filmfonds, Nederlands Letterenfonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds.
(Foto: Peter Stigter)

PARIJS HAUTE COUTURE WEEK

26 jan 2015 

Couturier Christian Lagerwaard heeft met zijn Couture Collectie voorjaar/zomer 2015 acte de présence gegeven tijdens de Parijs Haute Couture Week in een exclusieve show in Atelier Néerlandais in het voormalige Institut Néerlandais (121 rue de Lille, Parijs). Een mooie prelude voor zijn 30 jarig jubileum als fashion designer, dat hij in juli 2015 op speciale wijze zal vieren.

FASHIONCLASH ON TOUR

Naast het festival heeft FASHIONCLASH ook een tournee door Europa gemaakt en aantal Fashion Weeks bezocht: FashionPhilosophy Fashion Week Poland, ModaLisboa - Lissabon Fashion Week en Serbia Fashion Week. Met alle drie heeft FASHIONCLASH inmiddels een officiële partnership gesloten en talenten geworven voor het festival in 2015.

HARPER'S BAZAAR #1

26 augustus 2014

Maastricht stond met gepaste trots in de de eerste editie van Harper’s Bazaar, het oudste internationale modeblad ter wereld, dat sinds augustus 2014 officieel zijn entree in Nederland heeft gemaakt. Een prachtige reportage toont door de ogen van o.a. de Maastrichtse mode-icoon Kiki Niesten de vele smaken van Maastricht.

IINUA + FASHION WEEK

juli 2014

Textiel ontwerpster Joelle Boers en mode ontwerpster Bregje Cox hebben hun collectie IINUA getoond op Amsterdam Fashion Week (AFW). Het paar mocht de modellen erop uit sturen, en wel op de vrijdagmiddag van Fashion Lab: het speelveld voor jong, nieuw en innovatief talent. Uit de vele aanmeldingen werd ook de Etnisch-Scandinavisch getinte collectie van dit Limburgs-Belgische duo gekozen. >>

RESEARCH MAASTRICHT ALS MODESTAD

Hoewel Maastricht als cultuur- en winkelstad een sterke reputatie heeft onder toeristen gaat Mode Maastricht niet alleen over winkelen. Het stimuleren van de lokale mode-industrie betreft niet alleen de consumptiekant, want vraag creëert aanbod. De productiekant van Mode Maastricht is daarom net zo belangrijk. Er moet worden nagedacht over hoe het mogelijk is de creatieve industrie te vergroten – van kunstenaars en ontwerpers tot tailleurs. Hoe kunnen we een stimulerende ‘hub’ creëren voor design en innovatie? Op welke manier kan Maastricht voordeel halen uit een profilering als modestad en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de regio aantrekkelijk blijft voor talenten uit deze industrie? 

Dit en meer zal in het onderzoek van de School of Business and Economics van Maastricht University aan bod komen. Hiermee biedt zij de gemeente Maastricht handvatten om de missie en visie van Mode Maastricht blijvend te realiseren.
Auteur: UM Professor Rachel Pownall en MSc International Business Anouk Duivenvoorden

SuperMarket

VINTAGE & DESIGN MARKETS

Doorlopend  | Wisselende locaties 

Liefhebbers van vintage fashion en speciale design items kunnen niet alleen bij diverse stores, maar ook bij steeds speciale markets in Maastricht terecht. Zo kun je bij de nieuwe culturele hotspots De Brandweer terecht voor Vintage Kilo Sales en SUPER & MINIMarkets. Ook is het goed om de agenda van de nieuwe culturele locatie de Tapijn- Gebouw M in de gaten te houden!

mijnshopmijnmijn.jpg

MIJNshop & MIJNcollectie

t/m 31 december 2015

Een bijzonder project in het kader van M2015- Het jaar van de Mijnen, geïnitieerd door SCHUNCK*, FASHIONCLASH and 100% Heerlen, in samenwerking met Stichting M2015. 3 jongen designers van Zuid-Limburg: Linda Friesen, Ebby Port en Gabriel Guevera duiken in het 'mijn-verleden' en presenteren hun eigen hedendaagse visie op de kleding van mijnwerkers. >>

SNEAK PEEK FASHIONCLASH

Uitzending op L1 op 24 mei 2015

Modestad Maastricht ten top! Maastrichts filmtalent en Cinesud’ers Yvette Bosch en Marta Tomczyk hebben een prachtige documentaire gemaakt rondom het bijzondere modeplatform FASHIONCLASH Festival. Beleef het event achter de schermen en door de ogen van het organisatieteam Nawie, Laurens en Branko.  De volledige documentaire zal getoond worden op L1 op 24 mei vanaf 18:00 uur. >>

 

THE F IN ART!

DURING TEFAF: 13-22 maart 2015

Chapeau!Magazine modejournaliste Elise Crutzen en fotograaf Ruben Reehorst hebben tijdens TEFAF Maastricht een zinnenprikkelende fotoreportage gemaakt 'The F in Art' en leggen hiermee de meest modebewuste, excentrieke en internationale bezoekers van de kunstbeurs vast op de gevoelige plaat. >>

FAB POP UP STORE HASSELT

15 november 2014 t/m 15 januari 2015

Eind 2014 is de 4e Fashion Across Borders (FAB) pop-up store in Hasselt geopend. Quality vs. Quantity - Uniek design "made in the Euregion": Hier kon men gedurende 2 maanden terecht voor bijzondere mode, sieraden en accessoires van jonge ontwerpers uit de Euregio Maas-Rijn.

FAB is een initiatief van het Modemuseum Hasselt, FASHIONCLASH Maastricht en Designmetropole Aachen. >>